Derfor er rapsolie sundt!

Lehnsgaard rapsolie produceres af afskallede rapsfrø, som man også kalder rapskim.
Afskalningen af de sorte frøkapsler sikrer dels, at oliens indhold af vitaminer og næringsstoffer bevares intakt, samt at olien får en fin afrundet, nøddeagtig, blød og mild smag.

Afskaller man ikke rapsfrøene, så vil rapsolien have en tendens til få en let bitter eftersmag.
Hovedparten af den rapsolie, der er til salg i Danmark, er produceret af rapsfrø, som ikke er afskallede.

Samtidig er Lehnsgaard rapsolie koldpresset. Den skånsomme presning bevarer igen langt flere vitaminer og antioxidanter. Det giver et lidt mindre udbytte, men en langt bedre kvalitet.

Rapskimolie er en af de få planteolier, der indeholder omega 3-fedtsyrer, som vi normalt har svært ved at få fat i, og som kroppen ikke selv kan danne.

Koldpresset rapskimolie indeholder kun syv procent af de “farlige” mættede fedtsyrer.
Olivenolien indeholder f.eks. dobbelt så meget mættet fedt*.

Rapsolien fedtsyrer-sammensætning

Rapsolie har gode sundheds- og ernæringsmæssige egenskaber, da det har et meget lavt indhold af mættede fedtsyrer (7%) og et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer. Som noget særligt har rapsolie et højt indhold af den hjertesunde fedtsyre alfa-linolensyre.

Brug rapsolie i hverdagen – også til stegning og bagning

Det er en myte, at rapsolie ikke tåler opvarmning. Rapsoliens høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer gør den varmestabil på linje med olivenolie, og derfor er rapsolie særdeles velegnet til stegning og bagning. Andre vegetabilske olier som vindruekerne- og solsikkeolie er mere varmefølsomme, da de er rige på flerumættede fedtsyrer. Det kan betyde, at de kan ændre smag ved opvarmning, men ernæringsmæssigt har det ingen betydning.

Er man vant til at anvende margarine, smør eller blandingsprodukter ved stegning og bagning, vil det være en ny oplevelse at anvende rapsolie. Især ved stegning kræver det lidt øvelse at finde ud af, hvornår olien har den rette temperatur. Da olien kan varmes højere op end smør og margarine, vil man opleve, at olien sprøjter meget, hvis den er for varm. Derfor bør man ved stegning med rapsolie være tålmodig, og som bekendt gør øvelse mester.

Hvad er koldpresset rapsolie?

Ved koldpresning udvindes olien ved mekanisk presning af rapsfrøene eller rapskimen (kernen) uden brug af organiske opløsningsmidler eller opvarmning. Koldpresning er derfor en skånsom metode, hvor både det naturlige indhold af vitaminer og antioxidanter, og den flotte gule farve og karakteristiske smag bevares i olien.

Der er forskel på fedt

Fedt består af en forbindelse af fedtsyrer og glycerol. Fedtsyrerne kan inddeles i mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer.
Mættede fedtsyrer findes især i smør, fløde, ost, hårde margariner, kager, chips/snacks, pommes frites, fede færdigretter og i fedt kød fra de firbenede dyr. Indtag af mættede fedtsyrer får indholdet af kolesterol i blodet til at stige, og det øger risikoen for åreforkalkning.

Enkeltumættede fedtsyrer findes især i raps- og olivenolie, avokado, oliven og nødder. Enkeltumættede fedtsyrer sænker blodets indhold af det farlige kolesterol, og modvirker dermed åreforkalkning.
Flerumættede fedtsyrer findes især i fede fisk (omega3 fedtsyrer), bløde margariner og vindruekerne- og solsikkeolie m.m. De flerumættede fedtsyrer sænker ligeledes blodets indhold af kolesterol.

Hvis vi minimerer indtaget af fødevarer med mættet fedt så som smør og hårde margariner og i stedet anvender fødevarer med enkelt- eller flerumættet fedt så som rapsolie, giver det en positiv effekt på blodets kolesterolbalance.

Dosering

Hvis der i dine opskrifter står smør eller margarine kan det erstattes med følgende mængde rapsolie:
100g. fast fedtstof udskiftes med 0,7dl rapsolie.

Hjerteforeningens oversigt over olier

Rapsolie og rapskimolie:

Rapsolie udvindes ved mekanisk kold- varmpresning og raffinering. Det sidste giver et større udbytte, men samtidig et produkt, der ikke er på højde med det koldpressede med hensyn til smag og kvalitet.

Koldpresset rapsolie har en nøddeagtig smag, og det naturlige indhold af vitaminer og antioxidanter er bevaret, mens den varmpressede er mere smagsneutral. Rapsolie kan lugte lidt fisket, hvis man bruger den til stegning, men lugten trænger ikke ind i maden. Lugten skyldes det høje indhold af omega-3 fedtsyrer.

Rapsolie er gul-gylden og kan bruges til alt, også til sødt bagværk.
Rapskimolie er en forfinet udgave af rapsolie. Her bliver kun selve frøkernen uden skaller presset.
Rapskimolie har en mildere smag end rapsolie.

Mættet fedt: 7 %
Enkeltumættet fedt: 58 %
Flerumættet fedt: 35 % (n-3: 12 % n-6: 23 %)

*Eksternt link til Hjerteforeningens oversigt over olier